Dewiultralight08's Blog

Just another WordPress.com site

Menuju Jalan yang Lurus part III

Ayat-ayat Al-Quran zaman Mekah telah diturunkan kepada Rasulullah SAW di dalam tempo tiga belas tahun, dengan mengemukakan satu persoalan saja dengan cara dikemukakan berrualang-ulang namun dalam persoalan yang hampir sama. Gaya dan stail Al-Quran mengemukakan persoalan itu sungguh luar biasa, sehingga tampak seolah-olah persoalan itu masih tetap baru. Ayat-ayat Al-Quran zaman Mekah itu menyelesaikan suatu persoalan besar, suatu persoalan utama dan penting, suatu persoalan asas bagi agama yang baru muncul itu yaitu persoalan aqidah, dan yang terpenting adalah KETUHANAN dan PENGABDIAN serta pertalian antara keduanya.

Al-Quran zaman Mekah telah memberi penjelasan kepada manusia tentang rahasia wujud manusia itu sendiri dan wujud dunia di sekitarnya. Ia mengatakan kepada manusia itu siapakah sebenarnya manusia itu? Dari manakah dia datang? Untuk apa dia datang ke dunia? Kemudian ke manakah arah perjalanannya? Siapakah yang membawanya keluar dari alam tidak diketahui itu? Siapakah pula yang akan membawanya pergi kemudiannya dan bagaimanakah gerangan nasibnya di sana kelak? Al-Quran itu memperkatakan kepadanya lagi tentang apakah hakikat wujud yang di rasa dan dilihatnya itu? Dengan hikmat dan kebijaksanaan Allah SWT telah ditentukan bahwa persoalan akidah adalah persoalan pokok bagi dakwah ini sejak zaman permulaan kerasulan Nabi Muharmnad SAW dan bahawa Rasulullah SAW memulai langkah pertamanya di dalam dakwah ini dengan menyeru dan mengajak manusia berikrar bahawa Tiada Tuhan melainkan Allah juga bahawa beliau meneruskan dakwah dengan membimbing umat manusia supaya dapat mengenal Tuhan mereka yang sebenarnya dan supaya mereka mengabdikan diri hanya kepada Tuhan saja.

Dan tabiat program Al Qur’an adalah, Allah akan menurunkan wahyu sesuai dengan keadaan yang tepat, namun sesuai dengan kehendak Allah S.W.T yang Maha Agung. Banyak diantara manusia ssat ini yang mendesak agar Islam mengemukakan teori-teori mengenai sistem perundangan yang lengkap, Islam membentuk dasar-dasar penyelesaian masalah-masalah yang mungkin akan timbul. Padahal orang masyarakat ini telah memutuskan untuk patuh kepada perintah Allah, kemudian menolak semua peraturan dan undang-undang selain dari syariat Allah. Orang-orang yang mendesak dan mencabar Islam untuk berbuat demikian, sebenarnya orang-orang yang tidak faham hakikat Islam.

Islam itu bergerak di dalam hidup seperti yang dikehendaki oleh Allah. Orang-orang seperti itu adalah orang-orang yang hendak mengubah tabiat, program dan sejarah agama ini. orang-orang yang hendak mengubah bentuk sejarah Islam supaya Islam ini sama setaraf dengan teori-teori buatan manusia, sama halnya dengan program ciptaan manusia lainnya. Mereka juga adalah orang-orang yang mencoba membelokkan Islam dari dari jalannya yang lurus, semata-mata untuk memenuhi kehendak mereka, sebagai kehendak yang timbul dari kekecewaan jiwa mereka sendiri. Kekecewaan mereka menghadapi konsep dan sistem-sistem buatan manusia yang tidak mampu mereka hadapi. Mereka bermaksud supaya Islam ikut jadi kerdil seperti jiwa mereka, supaya Islam jadi suatu teori yang penuh dengan andaian-andaian yang menggelikan untuk menghadapi masa depan.

Sedangkan Allah menghendaki supaya agama ini mengikut kehendak-Nya. Allah menghendaki supaya Islam menjadi suatu akidah dan keyakinan hidup yang memenuhi ruang hati, yang menguasai budi dan nadi, akidah yang menentukan bahwa manusia tidak boleh tunduk selain Allah. Inilah yang dikehendaki oleh Allah mengenai agama ini, meskipun ingin direkayasa oleh manusia dengan cara yang sedemikian rupa.

Single Post Navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: